Kesäkuntoon-treenaaja! Tee nämä kolme ruokavaliomuutosta ihan ensin.

19.01.2018

 

Hellurei! Ja hyvää tätä vuotta – kohtahan se on jo helmikuu! Onko maailmassa ketään muuta, jolla tuntui moni arkirutiiniasia käynnistyvän jotenkin vähän tahmeasti? 😀 Musta tuntuu, että mun unirytmi on edelleen ö-mapissa, kun menen myöhään nukkumaan ja siten myös herään myöhään – ja monesti ilman mitään kellonsoittoa. Selkäranka kuin muovipussilla, sanoisi Joni. Samoin kun herää myöhään, niin on niin kiva jäädä piehtaroimaan peittojen ja tyynyjen sekaan, eikä tekisi kauhean mielellään mitään velvollisuuksiin ja työhön liittyvää. Lopulta on vaan raahattava itsensä niska-pers-otteella valmistamaan kahvia.

Eikö ole tosi hienosti toimiva aamustrategia meikäläisellä? 😀 Kuulostaa aukikirjoitettuna kyllä niin persetouhulta ettei tosikaan. Katsotaan muuttuuko meininki luontevalla tavalla nyt, kun vuoden ekat tapahtumakeikatkin pikkuhiljaa starttaavat.

Someseuraajat ovat varmaan huomanneet, että Tikiksen treenimediassa luotsaamani Kesäkuntoon-verkkovalmennus on startannut, ja uusi ryhmä aloittaa parin viikon päästä. Vuoden eka ryhmä on jo alkanut miettiä Kesäkuntoon-raamilla uudenlaisia näkökulmia omaan hyvinvointiinsa. Siitä tuli mieleen, että haluaisin tarjoilla nyt tänne blogiin kolme ekaa asiaa, mitkä huomioitua tulee jo lisättyä aika isolla kädellä omaa hyvinvointiaan. Ihan pieniä juttuja, mutta kun niitä tekee aluksi pari kuukautta putkeen pyrkien vaan tekemään parhaansa joka päivä, tulee oikeasti ja aika merkittävästi parannettua omaa hyvinvointia. Ehkä. 😉

1.Säännöllisempää syömistä

Mulle käy liian usein tapahtumaduunissa ja liikkuvassa kenttätyössä niin, että innostun tai stressaan tehtävästäni niin paljon että unohdan syödä. No se johtaa siihen että jossain vaiheessa energiat loppuu, päätä alkaa särkeä ja ärsyttää aivan sairaasti. Ja sitten illalla on niin iso nälkä kotiinpäästessä, että tulee syötyä niiden perusruokien lisäksi kaikennäköistä muutakin mitä kaapeista löytyy – Aino-suklaajäätelöä pakkasesta, pahimmassa tapauksessa sen ihmeellisen kuusijäätelön jämätkin, Nutellalla kuorrutettua paahtoleipää tai paremman puutteessa kuorrutettua hapankorppua, laukun pohjalle jääneet suklaakonvehdit jotka ovat kerääntyneet sinne jokaiselta nepalilaisen ravintolan syömisreissulta, ja niin edelleen. Ehkä parit korvapuustit tulisi myös sulatettua pakkasesta ja ei muuta kuin ääntä kohti. Onneksi mä en juo limppareita, koska ehkä kokis olisi myös kovaa kamaa juuri tuollaisina hetkinä.

Tiiätkö mitä? Niinä päivinä kun ruokailuni ovat säännölliset – yhtään kantaaottamatta siihen, kiinnitänkö lounasravintolassa lautasmalliin tai makrojakaumaan huomiota vai en – mä pystyn loppupäivästäkin ajattelemaan järkevästi ruoan suhteen! Ei olekaan niin isoja fyysisestä nälästä johtuvia herkkuhimoja, no henkisiä herkkuhimoja on aina, mutta niitäkin osaa paljon helpommin käsitellä kun on kylläinen! Silloin kaikki luonnonvoimat ei aja mua tahtomattani suoraan herkkukaapille, vaan mulla on kylläisenä oikeasti aikaa miettiä, mitä oikeasti tarvitsen.

Noin. Seuraava.

2.Nesteiden nauttimista

Koska sulla on viimeksi ollut jano? Oisko jopa parhaillaan? Vai oonkohan mä ainoa, jolla tuntuu olevan myös krooninen nestehukka… Kannan vesipulloa kyllä joka päivä mukanani, mutta silti tämä päivä on poikkeus, kun istun läppärin kanssa täällä olohuoneessani, kahvila Berggassa Kallion Vitoslinjalla. Vesipullo jäi kotiin, enkä ole vielä saanut aikaiseksi nostaa pyllyäni mukavalta nurkkasohvapaikalta ja kävellä kaksi metriä täyttämään parin desin pikkuvesilasini.

Tällaisina hetkinä on laukkupulloa ikävä.

Ihminen tarvitsee pari-kolme litraa vettä päivässä. Ei liikaakaan kannata litkiä, niin kuin muitakaan syömisiä tai juomisia ei kantsi vetää överipaljon. Mutta sen verran että vessassa saa ravata 4-7 kertaa päivässä.

Kyselin kesisläisiltä, eli Kesäkuntoon-valmennukseen osallistuvilta naisilta, millaisia vinkkejä heillä olisi vedenjuonnin lisäämiseen. Toki yksinkertaisuudessaan vedenjuonnin lisääminen onnistuu sillä että yksinkertaisesti juo enemmän, mutta kaipasin nyt semmoisia konkreettisia vinkkejä joilla he olivat saaneet nesteytystä huiviin vähän helpommin. Tuli ehdotuksia makuvesistä – tuuppaa minttua, mansikoita, kurkkua, tai sitrushedelmiä veteen tuomaan lisämakua. Tai sitten hiilihapotuslaitteella kuplat mukaan päivän vesipulloon tuovat kivaa lisäpiristystä. Tai sitten vähäkalorisia muita pullojuomia kaupasta. Tärkein pointti oli, että vesipullo saisi olla jatkuvasti nähtävillä, ja alussa piti vähän jopa ponnistella, että saisi vedenkulutustaan ylöspäin.

Muttei liikaa. Mitään yksittäistä ruoka-ainetta tai edes vettä ei kannata nauttia liikaa.

3.Vihreän ja rouskuvan lisäämistä

Nyt on pakko heittää kehiin yksi omakohtainen kokemus kuluneelta syksyltä. Erinäisten hormonaalisten vinksailujen ansiosta nassuni repesi ihan infernaaliseen hormonihäiriöakneen, josta parannun vieläkin! Luulen että nyt alkaa tulla taas vähän seesteisempi aikakausi, mutta tulevaisuus vain tietää kuinka tässä käy. Onpa muuten mieltäylentävää näin vajaan kolmenkympin korvilla kärsin tällaisesta teinitaudista. Voi fakki faking fak. No, se siitä. Se oli yksi motivaattorini vihreän ja rouskuvan lisäämiseen ruokavaliossani.

Oikeasti, se oli todella voimakas motivaattori. Niin voimakas, että omaksuin vihersmoothiet osaksi jokapäiväistä arkeani. Siis ihan joka aamu, tai päivä, nykäisin reilun litran, vajaat pari litraa, vihersmoothieta naamariin. Pelkkiä hyviä ainesosia, ja sopivan vaihtelevia. Laitan teille reseptin tulemaan, tiedän olen luvannut sitä pitkään ja kyllä se tulee!

Ensimmäiset hyvät vaikutukset huomasin vihersmoothien nauttimisen aloittamisen jälkeen hyvin nopeasti, kun vatsan toiminta muuttui aika paljon. Pyhästä toimituksesta tuli ihanan säännöllistä ja muutenkin vatsa tuntui voivan paremmin. Ei tullut tiedättekö mitään maata mullistavaa AHAA, tämä on IHANAA -elämystä, vaan tuntui seesteisemmältä ja paremmalta vaan vatsassa. Uskoin että yhdistettynä maitohappobakteereihin saisin tasapainotettua varmaan vähän suolistoni hyvien bakteerien kantaa – jos sitä nyt siellä ylipäätään on olemassa. Toivottavasti on.

Oikeasti. Vihreän ja rouskuvan lisääminen ruokavalioon tekee hyvän olon. Jos et tykkää kaikista kasviksista, syö ensin pieniä määriä ja vaihdellen. Etsi lempparit ja aloita niistä. Jos et ole mikään keittiön hullu tiedemies, niin vetäise äijäsalaatti – meitsin lautasella on lähes poikkeuksetta puolikas kurkku mitään sen kummemmin pilkkomatta, kokonainen tomaatti ja puolikas paprika. Rouskis vain, kyllä hampaat ne jauhaa suussa mahalaukkuun sopiviksi!

Toista näitä. Toista ainakin 30 päivää sellaisella mentaliteetilla, että pyrit tekemään parhaasi joka päivä. Aina ei vaan säännöllinen ruokarytmi onnistu, joskus tulee syötyä kahdesti päivästä. Mitä sitten! Kokonaisuus, pitkän aikavälin homman toimiminen, se ratkaisee!

Jos nämä kolme tuntuvat samaan aikaan hankalilta, niin aloita yhdestä näistä! Mikä tuntuu luontevimmalta, mistä haluaisit aloittaa? Vesipullo kaupasta ehkä? Aloita siitä joka tuntuu luontevimmalta.

Elämäntapamuutosten ei tarvi aina tulla hampaita kiristellen. Sitä paitsi hampaiden narskuttelu kuluttaa kiillettä ja johtaa hampaiden eroosioon. Tehdään muutoksia mielummin hyvällä mielellä, koska silloin saa yleensä paljon enemmän aikaiseksi.

Sanna

 

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *