Mikä rauhoitti epäpuhtaan ihoni?

29.07.2017

 

Yksi superarka ja itsetuntoon vaikuttava asia on ihon kunto. Moneen kertaan olen kironnut kasvojeni ihon alimpaan helvettiin – miksi ihmeessä epäpuhtauksien pitää näkyä juuri kasvojen iholla? Kasvot ovat varsinkin meikäläisen työssä aika näkyvässä roolissa. Photoshopin avulla (Adoben lisenssi vieläkin ostamatta, yhyy) saa aika paljon kuvissa anteeksi, mutta livenä promo- ja juontokeikoilla ja vaikka yhden pikkufirman pääjehuna ei ole kovin mieltäylentävää tai itsetuntoa kohentavaa, jos naama on kuin pahimmassa teini-iässä konsanaan. No, mulla sitä teini-ikää on kestänyt 13-vuotiaasta tänne vajaaseen kakskasiin asti.

Mun iho on kaikkien alkukevään stressin sekä lääke- ja lääkkeettömyyskokeiluiden takia ollut tosi huonossa kunnossa, ja edelleen näppyjä näkyy varsinkin tietyissä vaiheissa kuukautta. Nyt kuitenkin iho on rauhoittunut todella paljon – muutosta on siis näkyvissä. Toivottavasti muutos on pysyvä.

Epätoivoissani kokeilin vaikka mitkä kuorinnat ja naamiot ja kosteutukset ja systeemit ja kikkailut, vaikka tiesinkin että syyt ovat hormonaalisia ja suolistoperäisiä. Naisilla toki myös kuukautiskierto vaikuttaa ihon kuntoon. Vaikka maha toimii ihan hyvin ja olo on yleisesti ihan jees, mutta kun kasvojen iho on kehnossa kunnossa, tietää että joku nyt on pielessä joko suoliston kunnossa tahi hormonitoiminnassa. Tosin en ole lääkäri enkä tutkija, joten nämä ovat tietysti vain arvailujani.

Kaikki ulkoiset kuorinnat ja härvellykset vain ylipuhdistivat, rasittivat ja jopa polttivat ihoani. Kasvojen ihoa, joka on jo valmiiksi herkillä jonkin kehon sisäisen vian takia. Jatkossa vältän siis ylipuhdistamasta ja ylihoitamasta ihoani, annan sen palautua ja hengittää.

 

 

Miten huomasin ihoni voivan paremmin?

Muutos ihon värissä oli selkeä. Aiemmin ongelma-alueet nenänpielissä, suun ympärillä, leuassa ja kaulalla olivat helakanpunaisia eikä punaisuutta peittänyt helposti tujullakaan meikillä. Nyt iho on kauttaaltaan tasaisen neutraalin värinen.

Aiemmin iho oli paikoin todella rasvoittuva ja paikoin halkeilevan kuiva – niin kuiva, ettei iholle voinut kaikkien kosteusvoidekerroksien jälkeen levittää meikkivoidetta. Nyt iho on eloisan ja kimmoisan oloinen, ja tuntuu paitsi syvältä, myös ihan pintakerroksista kosteutetulta.

Edelleen pieniä näppyjä on – on ollut aina – mutta suunta on selkeästi parempaan päin.

 

 

Mihin olen keskittynyt ihon hoidossa sinä aikana, kun havaitsin käänteen parempaan?

1. Sapuska.

Koska ihon kuntoon vaikuttaa suoliston kunto ja kehon hormonit, ei auttanut muu kuin tehdä tehotsekki ruokavalioon.

Kasvisten syönnissä olen ihan järjettömän pöljä. Välillä on kausia en syö kasviksia lainkaan, kun en niiden syöntiin kiinnitä huomiota. Nytpäs sitten alan kiinnittää kun ei ole enää vaihtoehtoja. Iho on saatava kuntoon.

Ostinpa siis lähikaupan tyhjäksi salaattitarpeista, marjoista, palkokasveista ja esimerkiksi parsakaalista. Pask.. siis parsaltahan se maistuu, mutta jos se tekee sisäelimille hyvää niin aivan sama, ääntä kohti vaan! En jaksanut edes höyryttää parsaa, vaan eräänkin porkkanalaulun sanoin annan sen vihreän kullan vaan vahvistaa paitsi hampaita, myös aineenvaihduntaa.

Marjoja, suomalaisia, raikkaita, terveellisiä marjoja, niitä menisi litratolkulla joka päivä. Ja meneekin! Tänä kesänä olen syytänyt ihan ennätyspaljon rahaa marjoihin. Aivan sama mitkään lentoliput Balille, mä syön nyt mansikoita onnellisena tässä kotipihalla ja piste.

Ja siten olenkin saanut samaan syssyyn vähentää lisätyn sokerin ja vaalean viljan määrää ruokavaliossani. Haluan että kehoni osaa käyttää kaikkia hormoneita tehokkaasti hyödykseen, joten esimerkiksi insuliiniresistenssiin ei olisi paljon varaa. Nyt siis parannetaan kehon herkkyyttä insuliinille. (Myös lihaskuntotreeni auttaa tähän!) Ja hei – kun maha on jatkuvasti pullolllaan ruokaa ja herkkuhedelmiä marjahöysteellä, ei paljon tee mieli mitään irttareita. Vaikka lakut onkin hyviä!

 

Kesäherkkuja! Näistäkin pian lisää. 🙂

 

2. Lakanat ja pyyhkeet.

Liian puhdas ei ympäristö saa olla, hyviä bakteereja mä pidän ihan mielelläni kotona lemmikkeinä. Suolistossakin majailee niitä miljarditolkulla toimimassa minun terveyteni hyväksi, ja ylläpidän ihan iloisesti niidenkin kasvualustaa joka päivä omilla valinnoillani.

Mutta paskaisissa tyynyliinoissa ja pyyhkeissä majailee toki muutkin kuin terveyttä edistävät bakteerit. En ole pöpökammoinen, mutta ihan mielelläni vaihdan lakanat tarpeeksi usein, ja pyykkään hajustamattomilla pyykkiaineilla.

3. Mieliala.

Stressi tietysti nostaa elimistön stressihormonitasoja. Kun kortisolitasot ovat tapissa, ei jylläämistilaa ehkä enää olekaan muille hormoneille. Pitkäkestoinen stressi, ta-daa, täällä sitä riittää, se vaikuttaa suoliston kuntoon, ihon kuntoon ja eittämättä koko yleisterveydentilaan. Apua, en halua ennenaikaista eläkettä (koska sitä ei ole vielä edes säästössä)!

Siksipä meikäpoika lomailee parhaillaan. Ja aika mojovasti lomailenkin – tämä täysipäiväinen yrittäjä ottaa potslojoa kesäkuun yhdennestätoista päivästä elokuun kymmenenteen. Ei keikan keikkaa siinä välissä! (No, toimistotöitä on aina. Mutta ei lomalla niitä lasketa, vartti per päivä ehkä. Tai sitten vaan töistä haaveilua ja to-do-listojen tekemistä, no biggie.)

Kaksi kuukautta vuodesta täysin palkatonta vapaata! Jetsulleen, kyllä yrittäjyys sitten on mukavaa!

 

 

4. Lisäravinteet (ja lääkkeet).

Antibiootit, särkylääkkeet, e-pillerit (ja muu hormonaalinen ehkäisy), kaikki napit vaikuttavat kehoon ehkä sellaisillakin pitkävaikutteisilla tavoilla, joita emme ole tulleet ajatelleeksi. Samalla tavalla kuin jonkun yksittäisen ruoka-aineen tai eineksen syömisessä, kohtuus tai pienet määrät eivät ehkä tee hallaa, mutta suurempi ja pitkäkestoinen käyttö voi ollakin jopa vaarallista. Mene ja tiedä, liiasta vedestäkin voi heittää veivinsä.

No. Teinpä kerran niin, että päätin jättää kaikki napit senhetkisen elämäni ulkopuolelle. Erinäisistä syistä johtuen se ei ollut kamalan pitkäkestoinen projekti, eikä ehkä kovin fiksukaan.

Mutta lääkkeitä välttelen silti aina kun siihen on järkevä syy. Särkylääkkeitä en popsi turhaan, enkä myöskään antibiootteja. Sen sijaan hyvin imeytyviä suojaravinteita haluan käyttää, mutta hyvin valikoidusti.

D-vitamiini, sinkki, B12-vitamiini ja hyvin imeytyvät, laadukkaat maitohappobakteerit kuuluvat tänä päivänä aamupalaani. Magnesiumia menee satunnaisesti iltaisin.

En tiedä johtuuko ruokavalion marjapitoisuuden kasvusta vaiko vitamiinilisistä, mutta näiden lisäysten jälkeen ihoni kunto alkoi parantua silmissä.

 

 

5. Ihon puhdistus ja meikit.

En enää ylipese ihoani, ja selvästi etsiskelen vielä oikeita ehostusvälineitä syksyä varten. Mineraalimeikit ovat testauksessa, mutta niistä en osaa vielä näin lyhyen kokeilukauden jälkeen sanoa mitään. Varsinkin, kun olen ollut niin huiman paljon ilman minkäänlaista meikkiä jo toista kuukautta!

Ihonpuhdistusrutiineihini kuuluu ihon hellävarainen geeliputsaus kerran tai kaksi kertaa päivässä. Toisinaan lisään kylkeen kasvoveden, mutta yleensä jätän sen välistä. Hajustamaton hydrogeeli on luottokosteusvoiteeni nimensämukaisesti korkean vesipitoisuutensa takia, mutta erityisesti yöaikaan levitän voiteen joka sisältää selvästi ihoani rauhoittavia, hoitavia ainesosia.

Millaisia kokemuksia teillä on kosmetiikan, lisäravinteiden, ruokavalion tai mielialan vaikutuksista ihoon?

Sanna

 

 

 

Edellinen kirjoitus

Seuraava kirjoitus

 

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *