Terveelliset herkut: Raikas kevätjäätelö!

25.04.2017

 

Huomenta! Mikä sää, Helsinki? Vuoroin vettä, räntää, rakeita ja aurinkoa! Kesä ei voi olla kaukana. 🙂

Nam nam nam! Mikä on paras tapa saada päivän hedelmät syötyä? Mietin pitkään mehustamista, mutta siinä hankkiutuisi helposti eroon tärkeistä kuiduista ja ravinteista, mitä saa hedelmälihasta. Halusin käyttää koko hedelmän!

Ensimmäinen smoothie on tietysti kevään kunniaksi nimetty Kevätjäätelöksi. Miksi jäätelö? Siksi, että se on jäisen raikas, ja muhkean koostumuksen tekee puhtaasti se, että nestettä on käytetty tarpeeksi vähän. Silloin sen saa lusikoitavaan muotoon, niin kuin jäätelön kuuluukin olla!

Ainekset yhteen ihan rehdinkokoiseen annokseen:

1 kiivi
1/2 banaani
2 rkl sitruunanmakuista proteiinijauhetta (Klik!)
kourallinen jäitä
avokado (ei avokadon siementä, tosin jotkuthan syövät myös sen!)
loraus sitruunan mehua
ihan pieni tömpsäys mangososetta (esim Bonne)

 

 

Miksi lisään proteiinia annokseen? Koska pirtelöissä käytetään niin runsaasti hiilihydraatteja ja toisinaan myös rasvoja, on hyvä tasoittaa verensokerin vaihtelua proteiinilisällä. Koen itse, että olen saavuttanut tykkäämäni kropan juuri sillä, että pidän huolta proteiinin syömisestä kaikilla aterioilla. Ei ole hedareista tietoa, kun verensokeri ei pääse nousemaan eikä laskemaan liian nopeasti, ja samalla lihakset saavat tarvitsemansa rakennusaineet.

Ja miksi juuri smoothie? Siksi, että koen elämänlaatuni – ja kroppani – kohentuneen silmissä aloitettuani säännölisen smoothien syömisen. Tai oikeastaan juomisen. Huomaan ihan selvää muutosta jaksamisessa, treeneistä palautumisessa, herkkuhimojen kitkemisessä, ihon kuulaudessa (iho taipuu tosi herkästi akneen). Tikiksen kuvaaja Sania kysyi yhden kuvaussetin yhteydessä, että mitä teen eri tavalla kuin ennen? No, mä treenaan sopivasti, lepään paljon, syön puhtaasti. Syön paljon smoothieita.

Miksi niin paljon hedelmiä, eikö niissä ole hurjasti kaloreita? On, mutta niissä on myös hurjasti vitamiineja, kuituja ja muita suojaravinteita joita kehosi tarvitsee. Parempi syödä smoothie jossa on vaikka viisi kokonaista eri hedelmää, kuin pussillinen karkkia. Karkkipussin sisällössä ei ole yhtään ravintoa, pelkkää energiaa. Pelkkää sokeria ja lisäaineita, jotka kroppa pahimmassa tapauksessa varastoi. Hedelmistä ja muista ihanista smoothieaineksista kehosi pystyy hyödyntämään paljon omaan hyvinvointiinsa.

Tästä se siis lähtee! Terveellisiin herkuttelemisiin!

Terkuin,
Sanna

 

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *