Kun löysin levon, pääsin kesäkuntoon.

20.04.2017

 

Mikä neuvoksi, kun tuloksia ei synny? Miksei paino putoa? Treenataan paljon, syödään puntaroiden, käydään säännöllisesti vaa-alla. Mutta mitään ei tapahdu. Miksei?

Tässä mä nyt istun. Tänään on torstai, lättypäivä. Aurinko paistaa ja mä sain juuri myöhäisen lounaan syötyä. Kohta treffaan Tonin ja Jevun, mösjööt TIKIS-brändin takana.

Multa välillä kysytään, että mikä siinä on, kun ei millään meinaa päästä tavoitteeseen. Kun kaikki on paperilla täydellistä! Miksei paino putoa?

Mä muistan sen ajan kun painoin 48 kiloa. Sen jälkeen oli kauhistus, kun paino alkoi nousta, kun elämäntavat muuttuivat. 60 kg meni rikki. Ja nyt sitten on mennyt rikki 70 kg! Ja olenhan kuitenkin 170 cm pitkä. Enää paino ei ole kauhistus. Nykyään on hyvä. Tai oikeastaan ihan sama.

Painoon vaikuttaa supermoni asia, ja tavoitteeseen pääseminen, oli se sitten kiinteytyminen, painonpudotus tai lihasmassan kasvatus, vähintään yhtä moni. Ensin täytyy olla täydellinen tasapaino treenin, ruokailun ja levon välillä. Ja tietysti myös sosiaalisen elämän ja stressileveleiden ja omien arkirutiinien välillä.

Ehdotankin, että ensimmäisenä nakkaat vaa-an piiloon, ainakin vähäksi aikaa. Painosta stressaaminen ei varmastikaan auta sinua eteenpäin tavoitteissasi, eikä auta sinua muokkaamaan kroppaasi haluamaasi suuntaan.

Sitten tsekkaisin myös levon määrän. Jos et nuku ja lepää riittävästi, stressilevelit nousevat helposti. Herkkuhimotkin kasvavat, kun univelka lisääntyy.

 

 

 

 

Minä löysin kisaamisen jälkeen levon uudestaan. Ja tasapainon. Ja silloin tuntui, että aloin löytää sen kropan, mitä olinkin etsinyt. Kun vähensin vähän treeniä, kun tajusin, ettei enemmän olekaan enemmän. Tasapaino on enemmän. Vähempi siis riittää!
Myös ruokavalion suhteen tuli samanlaisia ahaa-elämyksiä: tarkempi ja tarkempi syyni sen suhteen mitä laittaa suuhunsa, se ei välttämättä olekaan terveellisin tapa syödä. Ruokailuunkin, rentouteen ja terveellisyyteen, tarvitaan tasapaino. Tasapainoa treenin, ruokavalion ja levon, ja tietysti tasapainoa sosiaalisen elämän, harrastuksien ja työn välillä. Tasapainoa. Miltä sinun tasapainosi näyttää?

Onko sinulla painotavoite? Yhden vaaranpaikan näen tavoitteessasi – ethän pahastu kun otan sen esille: jos joku joskus haluaa tosi kipeästi painaa vähemmän, menee painolukema tärkeysjärjestyksessä herkästi kaiken muun hyvinvoinnin ja kehonmuokkauksen edelle. Silloin voi tulla eteen tilanne, jossa omilla toimilla hidastetaan aineenvaihduntaa polttamalla lihasta energiaksi, ja aiheutetaan keholle ylirasitusta, jotta päästäisiin painotavoitteeseen. Tämä taas ei pitkällä aikavälillä palvele oikein mitään, vaikka tavoitteeseen pääsisikin. Painolukema kun kertoo todellisesta hyvinvoinnista tosi vähän.

Mitä jos edessä päin olisi jokin ihan uusi tavoite? Jos ei enää mietittäisikään, kuinka hyvä olo oli silloin 45-kiloisena, vaan kuinka hyvää oloa voi saavuttaa tulevaisuudessa, vähän terveellisemmillä keinoilla? Miten olisi vähän timmimpi kroppa, kovempaa jylläävä aineenvaihdunta, levollinen mieli, kuulas iho? Kaunis X-mallinen kroppa? Sen saa kyllä, syömällä hyvin, treenaamalla hyvin ja lepäämällä riittävästi. Saisit syödä! Saisit treenata. Saisit levätä.

Levollista loppuviikkoa!

Sanna

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *