Mitä kannattaa syödä treenin jälkeen? (+ maitotietoisen välipalavinkki!)

13.04.2017

 

Syödäkö vai eikö syödä? Maailma on ohjeita pullollaan siihen, kuinka kiinteytyä, polttaa rasvaa tahi saada lihasta optimaalisella tavalla.
 Haluatko tietää, miten mä hoidan ruokapuoleni salin ympärillä?

 

Operaatio herkkuperse.

 

Joo – mihinkä sitä herkuttelija tyylistään pääsisi. Edelleen kreivingsit on makeaan suuntaan. Siksi tänäänkin päätin salin jälkeen herkutella nätinnäköisellä välipala-annoksella! Food = Life.

 

No mitä sitten kannattaa syödä? Meikä on todennut, että juuri lihaskuntotreenin jälkeen kun vetäisee napaan ihan jäätävänkokoisen ruokasatsin, uppoaa safkat juuri oikeaan osoitteeseen, ja seuraavana päivänä olemus on astetta timmimpi. Eli ruokailu treenin jälkeen kannattaa, kyllä!

 

Bodauspiireissä kauhistellaan kataboliaa, eli sitä aineenvaihdunnan tilaa joka käyttää lihasta energiaksi. Se häämöttää näköpiirissä silloin, jos treenin jälkeen jättää ruoan syömättä ja palkkarin nauttimatta. No, kuka sitä haluaisi vaivalla treenattuja lihaksiaan kadottaa – ikäkin jo tekee sitä meidän puolesta. Lihasmassa häviää vanhetessa huumaavaa vauhtia, ja tässähän alkaa olla vajaalla kolmikymppiselläkin täysi työ pitää rakkaista muskeleistaan kiinni. En tiedä susta, mutta mä ainakin haluan päästä omin avuin nousemaan tuolista ylös vielä pitkälle eläkeikään asti! Siihen tarvitaan lihaskuntoa. Ja treeninjälkeistä safkaa.

 

 

Mun treeninjälkeinen palkinto- ei kun palautumisruoka vaihtelee vähän fiiliksestä ja kellonajasta riippuen. Iltatreenin jälkeen on ihanaa syödä ihan kunnon illallinen, lämmin ruoka siis. Tänään treenin jälkeen tein ruokaisan, värikkään, raikkaanmakuisen välipalan. Siis palkintojälkkäri hyvästä treenistä!

 

Aamuisin mulle on taas helppoa treenata ihan tyhjällä vatsalla. Aamurahkan loiskuttelu vatsalaukussa ei houkuta, joten ymppään runsaan aamupalan suosiolla treenin jälkeen nautittavaksi.

 

Ja jos lounas on juuri saatu syötyä ennen kuin tulee aika lähteä treenille, panostan treenin jälkeen raikkaan värikkääseen välipalaan. Niin kuin vaikka tänään!

 

Kas tässä:

 

Maitotietoisen mangoherkku

 

2 dl maustamatonta jogurttia (tai vaikka kookosmaitoa!)
1 dl mangososetta
2 rkl Proegg-sitruunanmakuista proteiinijauhetta
Sekaan paloiteltuna marjoja ja pieni pala  muussattua banaania.

 

Päälle hiutaleita, siemeniä tai sokeritonta mysliä ja vaikkapa kookoshiutaleita!

 

 

Tältä näytti meikäläisen palkkarivälipala salin jälkeen, toki vetäisin alle myös luomuruisleipäpalat voinokareella, ai että! Heraprotskut nautin heti treenin jälkeen.

 

Yleistettynä: syö treenin jälkeen kunnon satsi proteiinin- ja hiilihydraatinlähteitä, jotta saat palautumisen hienosti käyntiin, ja jaksat lähteä treenaamaan huomennakin! Muista pitää pitkällä aikavälillä säännöllinen ateriarytmi, se auttaa jaksamaan, vaikka välillä olisikin edessä tilanne, kun eväistä on vajetta. 🙂

 

Pirteää kevätpäivää vaan sullekin, täällä sataa lunta!

 

Sanna

 

Samankaltaisia kirjoituksia

2 kommenttia

  • Nurmi

    Uskomatonta että ollaan huolissaan alle 30 vuotiaana lihaskadosta kun kehonrakentajatkin on parhaillaan 30-40 vuotiaana kun sitä lihasmaassa yleensäkään on saatu hankittua,se ottaa lääkkeilläkin 10-15 vuotta niin miten alle 30 vuotias voi olla huolissaan että lihakset lähtee? mauri ”pappa” heikkinen alko treenaan eka kerran 40 vuotiaana,voitti suomenmestaruuksia ja kisas kansainvälisetikin 50 vuotiaana…naurettaavaa että ”vasta” treenaamaan oppinut alle 30 vuotias kuvittelee olevansa jo menetetty tapaus.Sääliksi käy.Wileniuskin 39 ja mies parhaillaan raskaassa sarjassa,samoin utti hietala taitaa olla yli 30 ja näitä kymmeniä.Pelkästään suomessa.varsinkaan ilman lääkkeitä treenavalla ei VOI olla lihaksia paljon mitään jonain 25 vuotiaana,siitä pitää treenanata vielä 10 vuotta että alkaa näyttämään joltain

    • Sanna Laitinen

      Hehe. Hauskaa päivää sullekin 😀 #päivännaurut

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *