Millaista on johtaa yli sadan hengen yritystä?

13.03.2017

IMG_6408

Herranjumala. Kyllä se totta on. Meitä on yli sata.

Sen verran pitää palata maan pinnalle, että ainakin 95 henkilöä ovat toistaiseksi työhön kutsuttavia tapahtumatyöntekijöitä. Viisi paiskivat duunia ”toimistolla”, siis etätoimistolla, mutta isolla sydämellä.

#GirlBosses.

Meillä on tapahtumahenkilöstöä tarjoava toimisto, Better Events eli meidän kesken Paremmat Bileet. Better Events siis tarjoaa ihan hemmetin hyvää tapahtumahenkilöstöä B2C- ja B2B-tapahtumiin ympäri Suomen, ja nykyään vähän ulkomaillakin!

Laitettiin siskoni Eskon kanssa pulju pystyyn, kun Essi kyllästyi hakemaan töitä, ja mä palasin vuoden mittaiselta Kaakkois-Aasian visiitiltäni, ja olin sitä mieltä että nyt olis aika alkaa tehdä jotakin. Kahden naisen hömpsöttelyfirmasta se kaikki silloin lähti. Kunhan saisi itsellensä töitä!

 

IMG_7361

#Alku. #BetterMe.

Meillä oli Essin kanssa siis tarkoituksena työllistää meidät kaksi erilaisilla tapahtumatöillä niin, että saataisiin erääntyneet laskut maksettua. Meillä oli onneksi kummallakin jo tapahtuma-alalta kokemusta tuottamisesta ja tapahtumahenkilöstön johtamispuolelta. Samaan aikaan rakensin myös Better Me -valmennusyritystäni, missä valmensin henkilökohtaisesti, mutta etänä, WhatsAppin ja sähköpostin välityksellä parhaimmillaan kolmeakymmentä asiakasta kerralla. Kunnes uuvuin, vuosi sitten.

Enkä saanut puoleen vuoteen tehtyä yhtään mitään. En suosittele uupumista kenellekään, opettele jooko armollisuutta mielummin. 🙂

#Tiimipelaaja.

Totesin uupumuksissani, että yksin en enää rakenna mitään, ja sanoin Essille, että nyt mä alan puskea sun kanssa tapahtumapuolelle ja lujaa. Mutta parilla ehdolla: mitään ei enää tehdä yksin, ja hyvinvointi- ja tapahtumapuolelta en suostu poistumaan. Eventsin lisäksi alettiin rakentaa viime keväänä Tikis-treenimedian kanssa ensimmäistä nettivalmennuspakettia, josta syntyi kahdeksan viikon mittainen Kesäkuntoon-valmennus. Enää ei tarvinnut suunnitella, markkinoida, myydä tai kikkailla itsekseen, yksikseen. Kesäkuntoon-valmennus oli menestys. (Ja samainen käynnissä parhaillaan, oon ihan intona! Seuraava Kesäkuntoon-ryhmä starttaa toivottavasti pian.)

Muistin, kuinka setäni sanoi minulle edellisenä jouluna, että Sanna – sun täytyy opetella tiimipelaajaksi.

Jampe, sä olet ihan saamarin oikeassa.

IMG_6368

#Uskalla.

Tapahtumamaailmassa kohisi. Yhtäkkiä messujärjestäjätaho halusi meiltä messuoppaita messuille, ja me päästiin tekemään ihka ensimmäiset rekryt. Tiimiin ensimmäisenä tulivat Sarkku, Elisa, Linda ja Sara. Sarkku ja Elisa pöhisee edelleen Tampereen seudulla, meidän parhaina tapahtumatekijöinä.

Sitten tehtiinkin yhtäkkiä moneen suuntaan yritysjuhlakeikkaa, kauppakeskusjuontoja, sähköpyöräkiertuetta, ja esimerkiksi sisäänheittäjän duunia messuilla keskellä Oripään lentokenttää. Sitten otettiin ensimmäinen toimistotyöntekijä mukaan kuvioihin, nimittäin Anni! Samaan aikaan laitettiin tulille aputoiminimihakemus. Meistä saamari soikoon tuli Better Events.

Ja sitten tuli ALFA ja Delight!

ALFA ja Delight lanseerasivat ensimmäiset myyntituotteensa markkinoille kesäkuussa, ja samalla alkoivat metsästää promoottoreita. Mietin, uskaltaisinko laittaa tuttavalleni viestiä, jonka tiesin toimivan samassa organisaatiossa. Lannistajaääni sanoi pään sisällä, että ei me, pieni muutamankymmenen kenttäduunarin firma, mitään diiliä saada. Ei kai meidän kannata edes yrittää.

Kyllä vaan kannatti. Aloitettiin maanlaajuiset ALFA- ja Delight-promootiot heinäkuun lopulla! Jee! Sitten tuli vihreää valoa seuraavalta asiakkaalta. Ja sitten seuraavalta, ja seuraavalta. Siitä voisi sanoa, että siitä ihka oikeasti alkoi meidän tarina. Iso oppimisen taival. Ja se jatkuu ja jatkuu ja jatkuu vielä pitkälle tulevaisuuteen.

#Tulevaisuus.

Meillä on aika isot kasvutavoitteet. Hankalaa on, että samaan aikaan kun kurkottaa korkealle, täytyy jalkojen pysyä maassa. Pitää siis vaan venyttää ja kasvaa ihan hemmetisti pituutta!

Me ollaan koko Better Eventsin poppoo promoottoreita, tapahtumatyöntekijöitä, aputuottajia, juontajia ja niin edelleen. Tärkeintä tapahtumamaailmassa on pysyä nöyränä ja töissä pitää muistaa asettaa aina asiakas edelle, tapahtuma tärkeysjärjestyksessä ekaksi. Ja jos yrittäisin kivuta johonkin norsunluutorniin, niin siskoni Esko nykisi mut sieltä aika rivakoin ottein alas. Me kaikki rakastetaan olla kentällä – siellä missä tapahtuu.

Ja me ollaan meistä niin ylpeitä, ja niin nöyrän kiitollisia.

Ei ole kuulkaa ollut meidän elo pelkästään helppoa ja kivaa. Mutta jos olisi, ei olisi puoliksikaan näin antoisaa.

Millainen on mun peruspäivä?
Millaisia harhakuvia yrittäjyydestä palkansaajilla voi olla (tai millaisia harhakuvia minulla oli)?
Mitkä ovat tähänastisen urani kauhunhetket?

Jatkoa seuraa. 🙂

KIITOS Essi, Anni, Liina, Johanna, Joni, kumppanit ja kaikki jotka ovat kantaneet kortensa kekoon tarinassa tähän asti, ja tulevaisuudessa.

 

Sanna
TOIMITUSJOHTAJA.

Joooo! Hihiiiiii.

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *