Mistä motivaatiota – Koska on paras hetki lähteä treenaamaan?

12.03.2017

img_6659

 

Vuosi sitten kun kärsin uupumuksesta, tuntui ylivoimaiselta treenata. Ei vaan pystynyt. Jossain vaiheessa annoin armoa itselleni, enkä enää tuntenut huonoa omaatuntoa treenaamattomuudesta.

Nykyään tunnistan itsessäni melkoista väittelyä välillä, kun olisi aikaa lähteä treenaamaan. Mitä pidempään mietin kannattaako treenille lähteä, sen epätodennäköisemmäksi muodostuu treenaamaan lähtö.

Sitten oikein kunnon motivaatiobuustin aikaan en paljon mieti, menen vain! Tiedän, kuinka hyvää tekee itsensä haastaminen, itselleen ajan ottaminen. Saan treenatessa uusia ideoita, ja lopulta se mielettömän hyvä olo tulee, kun treeni päättyy.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Olen päässyt seuraamaan aika läheltä yhden ammattiurheilijan elämää. Hän kertoi joskus, että harvemmin on sellaisia päiviä, kun oikeasti tekisi mieli lähteä treenaamaan. Hän sivuuttaa kaikki poikkipuoliset ajatukset ja menee silti. Hän tietää, että yleensä treenatessa tulee se hyvä draivi päälle! Ja joskus se ei tule – ja sittenpähän ei tule.

Motivaatiostrategioita mallintamalla päästään aika mielenkiintoiseen maailmaan. Tämän ammattiurheilijan motivaatiostrategia treenaamaan lähtemisen suhteen on todella lyhyt. ”Minähän menen.” (Ja kyllä täytyy sanoa, että kroppa näyttää siltä että treenattu on.)

Meikäläisen jahkailun motivaatiostrategia taas on todella pitkä. ”No nyt pitäisi lähteä. Kalenterissa lukee, että jalkapäivä. On kyllä aika väsynyt olo. Mitähän edes treenaisin tänään? Ei jaksaisi taas sitä prässiä, muistan sen viime kerran pahan olon. Mutta jälkeenpäin olisin niin tyytyväinen itseeni! Mutta väsyttää. Mitähän treenaisin…?”

Ja niin edelleen.

(Tässä vaiheessa täytyy tietysti myös todeta, että strategioihin liittyy tuon itsensä kanssa keskustelun lisäksi paljon muitakin mielikuvien submodaliteetteja – disclaimerina sen takia, jos täällä nimittäin on joku aiheeseen paremmin vihkiytynyt tyyppi lukemassa. 😀 )

 

img_6656

 

Tikiksen Kesäkuntoon-valmennus alkoi maanantaina. Ryhmässä ollaan käyty hyvää keskustelua myös tästä aiheesta. Moni kertoo, että nopea reagointi on yleensä paras keino välttää jahkailut salille lähtemisen suhteen. Eräs tapahtuma-asiakkaani kertoo lähtevänsä joka aamu treenaamaan ennen kuin tiedostava mieli ehtii kytkeytyä päälle. Hyvin nopeat motivaatiostrategiat siis näyttäisivät toimivan!

Millaista keskustelua sinä käyt itsesi kanssa, ennen kun lähdet treenille?

Jossain vaiheessa kun sinulla on hyvä hetki, voisit miettiä sellaisen toimintatavan tai rutiinin joka sinun on mahdottoman helppo toteuttaa joka kerta. Millainen on tuon rutiinin motivaatiostrategia? Voisiko sitä samaa strategiaa mallintaa omaan treenaamiseen?

Tiedän, vähän hankalia juttuja näin kylmiltään. Et ehkä tiedäkään kuinka pitkälle tällainen ajatusjumppa voi sinut viedä!

Rentoa sunnuntaita!

Sanna

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *