Aloittelijan opas (ihan vähän) terveellisempään elämään

28.12.2016

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Eilen mietin: NYT aloitetaan terveellisempi elämä. Tänä vuonna se aloitetaan nyt! Vitsi, pullaa olisi vielä jäljellä. Ehkä aloitankin vasta huomenna? Tai mitä vikaa on siinä, että aloittaa vasta vuodenvaihteen jälkeen?

Minä tiedän, että aloittaminen on hankalaa. Varsinkin näin joulun ruokaövereiden ja rentoilun jälkeen – mässäily jää niin helposti päälle. Ainakin mulle, joka pienenäkin salaa hiippaili kauppaan harva se päivä ostamaan Sirkus-Aakkosia.

Tiedätkö mitä? Musta tuntuu, että me suomalaiset, kaikessa sisussamme, ollaan välillä vähän liian kaikki-tai-ei-mitään -ihmisiä. Se pätee myös mielikuvaan terveellisestä elämästä – kaikki tai ei mitään. Niin hyvässä kuin pahassakin.

Kun terveellisestä elämäntavasta tehdään liian iso mullistus itselle, kynnys aloittaa ja varsinkin ylläpitää hyviä elämäntapoja kasvaa vähän kohtuuttoman suureksi. Minä ainakin putoan sellaiseen sudenkuoppaan, missä kiellän itseltäni lihapullakastikkeen (ja varsinkin ne lihapullat!) koska se ei ole puhdasta ruokaa. Puhdasta ruokaa olisi mahdollisimman vähän käsitelty ja prosessoitu ruoka, kuten kana ja riisi. Kurkku ja tomaatti. Paljon muita vaihtoehtoja ei sitten olisikaan.

No eihän sellaista kiinnosta noudattaa, kamoon, kyseessä on elämäntapa! Mun loppuelämä!

Miten sitä mieltäisi terveellisen elämäntavan vähän sallivammin?

Siksi esittelenkin sinulle tänään sen, minkä koostin itselleni eilen illalla:  Aloittelijan oppaan ihan vähän terveellisempään elämään!

 

image

 

1.Opettele pikkiriikkisin askelin vähentämään roskaruokaa.

Tiedäthän, pizzaa ja hampurilaisia, karkkeja ja Pullavaa. Kaikkea sitä, mistä on vaikeaa nähdä, mistä tuote on valmistettu. Mitä jos kokeilisit aina seuraavilla herkuttelukerralla vaikkapa puolittaa herkkumäärän?

2.Aloita liikunta omaan tahtiisi.

Onko pakko mennä salille, kun ei ole mitään kivoja treenivaatteita? Enkä todellakaan ole rantakunnossa? Enkä yhtään tiedä, mitä siellä salilla pitäisi tehdä!
Ei ole pakko! BetterMe Kesäkuntoon 2017 -nettivalmennuksessakin vaihtoehtoina on myös kotitreenit JUST sen takia, että mäkin teen mielelläni treenini välillä kotioloissa. Tai vaikka reissussa hotellihuoneessa!

Ja hei – jos viime viikolla et liikkunut kertaakaan, niin tällä viikolla sinun ei tarvitse liikkua viittä kertaa. Kerta tällä viikolla on jo sata prossaa enemmän kuin viime viikolla. Yksi liikuntasuoritus enemmän kuin viime viikolla, ja voit olla itseesi todella tyytyväinen!

 

IMG_2679

 

3.Jos et vielä loista positiivisella mielentilallasi ja maltilla, niin ala kehittää niitä taitoja. 😉

Elämäntapamuutos on hiiiiidaaaas prosessi – varsinkin, jos muutettavaa on paljon. Meikäläisellä oli aika iso harppaus vuonna 2012 sokerilimppareiden ja paninien keskeltä kohti värikkäitä hedelmäannoksia, runsasta kotiruokalautasellista, ja tietysti satunnaista mielihyväherkkuhetkiä. Tänäkin päivänä kamppailen herkkuhinkujen kanssa, ja siksi sitä täällä kirjoitellaankin!

Kuuntele ajatuksiasi, kuuntele kehoasi! Minä tiedän, että on tavattoman vaikeaa ymmärtää omaa kehoa, jos siihen ei ole tottunut. Kuulostele vähän, mitä kroppa sanoo ensimmäisten ja kymmenensien treenien jälkeen. Mitä kroppa kertoo, kun olet herkutellut ja mitä se on mieltä runsaasta kotiruokalautasellisesta!

Keskity mielummin siihen, mitä haluat. Vähemmän siihen, mitä et halua.

4.Ympäröi itsesi samanhenkisillä ihmisillä.

Yksin on tylsää muuttaa omia tottumuksiaan – varsinkin, jos vieressä puoliso vetelee roskaruokaa napaan ihan samaa tahtia kuin aiemminkin. Jos puoliso tai kämppis ei lähde mukaan muuttamaan elämäntapojaan, niin etsi vierellesi ystävä tai tukijoukko (vaikka netin valmennusryhmästä!), joka jaksaa tsempata sinua vaikeinakin hetkinä.

Ei valmentajan palkkaaminenkaan ole oikeasti mikään pöllömpi idea. Hyvät harjoittelutekniikat takaavat terveemmällä tavalla toimivan kehon.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

5.Pieni suunnitelmallisuus auttaa eteenpäin.

Tylsää se on yritysjohtajan tavoin alkaa johtaa myös itseään ja omaa ruokailukäyttäytymistään – jatkuva ruokien puntarointi ja muovipurkkisirkus alkaa väistämättäkin jossain vaiheessa kyllästyttää. Minä jaksoin puntaroida ruokani kerran, jonka jälkeen olen tyytyväisenä elänyt silmämääräisesti ruoka-annokseni arvioiden.

Yleensä nälkä on vaaranpaikka elämäntapamuutoksen tekijälle. Nälkäisenä tulee helposti tehtyä virhearviointeja, kuten käytyä pikaruokakojulla tai kaupan karkkihyllyllä. Seuraavan kerran kun sinun tekee mieli syödä herkkuja, sinulla on siis todennäköisesti nälkä tai jano!

Kevyesti päivänsä ja viikkonsa kannattaa siis suunnitella. Samalla tavalla kun suunnittelet käyväsi töissä tiettyinä kellonaikoina, niin kannattaa miettiä vaikka aamulla, koska ehdit syödä päivän aikana. Löytyykö huomiselle päivälle viisi ateriointikertaa mahdollisimman säännöllisin väliajoin?

 

IMG_2934

 

6.Aseta realistisia tavoitteita ja mittaa kehitystäsi.

Jos ruokavaliosi kivijalkana on tähän päivään asti toiminut karkki, kalja ja korvapuusti, ei suuren elämäntapamuutoksen läpikäynti, eikä kroppakaan muutu, viikossa tai edes kymmenessä siihen sikspäkkirantakuntoon, josta haaveilet.

Muutos tapahtuu, kyllä! Muutos on väistämätöntä, jos edes vähän, edes ihan pikkiriikkisen, parannat elämäntapojasi. Jos liikut kerran viikossa enemmän. Jos syöt säännöllisesti. Ei ole muuta mahdollisuutta kuin tulla terveemmäksi!

Muutoksen kokeminen ja näkeminen voi silti viedä aikaa. Siksi kehotinkin harjoittelemaan positiivista ajattelua ja pitkäjänteisyyttä. Yleensä muutoksesi näkevät ensin ne ystävät, jotka näkevät sinua harvoin. Sen jälkeen työkaverit ja perheenjäsenet. Voi olla, että muutoksen näet viimeisenä sinä itse!

Siksi kannattaa mitata omaa kehitystään. Omia voima- tai kestävyystasoja: montako kyykkyä jaksat tehdä minuutin aikana tänään ja kuukauden päästä? Omia senttimittoja: mikä on vyötärönympäryksesi tänään ja kuukauden päästä? Ja varsinkin omaa peilikuvaa ja valokuvia: miltä näytit valokuvassa tänään, ja miltä näytät kuukauden päästä?

Sinusta on mihin vain mielesi pystyy venymään. Usko itseesi, älä luovuta, kuuntele itseäsi. Sinä pääset juuri sinne, minne haluat päästä.

Sanna

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *