En pääse salille kuin kahdesti viikossa. Ja se riittää, ehkä myös sulle.

28.10.2016

image

”Sä kun treenaat niin lujaa…”
”Millä saat motivoitua itsesi treenaamaan?”
”Sä kun oot tuollainen fitness-…”

Nyt mä kerron sulle salaisuuden. Mä oon ihan tavallinen tyyppi. Vaikeroin treenimotivaation kanssa. Keksin maanantaisin itselleni uusia tavoitteita, jotka olen unohtanut keskiviikkoon mennessä. Toistelen itselleni lausetta ”Kolme tai useampi kerta salitreeniä viikossa auttaa kehittymään”.

Mutta en käy treenaamassa kuin kahdesti viikossa.

Ja se riittää.

 

image

 

Monen elämäntaparemontti kaatuu uskomattomiin vaatimuksiin itseään kohtaan. Ei paljon tee mieli aloittaa treeniä, kun pitäisi saman tien saada sikspäkki käymällä kuusi kertaa viikossa salilla ja suorittamalla heti supersarjoja. Ei tiedä mistä aloittaa, tai millä laitteella pitäisi tehdä mitäkin. Ja mikä oli se oikea suoritustekniikka? Entä ne kauhean monimutkaisilta kuulostavat lisäravinteet? Tai aerobinen treeni, ai aamulenkit? Personal trainerin palkkaaminen? Ruokien puntarointi? Muovipurkkisirkus? Ei morjens. En aloita.

Tykkään mielummin syödä hyvin, levätä riittävästi ja nautiskella elämästä. En jaksa kaiken maailman bullien tapaan rääkätä itseäni salilla henkihieveriin. Ei kiitos. En tarvitse sellaista.

Olen mukavuudenhaluinen. Olen kermaperse.

 

image

 

Kahdella treenikerralla mennään tällä viikolla todennäköisesti. Kahdella mentiin viime viikollakin. Ja sitä edellisellä. Ehkä joskus menee kolme, joskus viisi, joskus yksi vaan. Kaksi on mun tavoite, ja se riittää ihan superhienosti. Jos lihaskuntoa ei treenaisi yhtään, niin sitten vasta kipeä olisinkin. Pää, niska-hartiaseutu, lavantaustat, alaselkä ja polvet, ne kaikki olisi rempallaan.

Joskus silti tarvii relata. Vuosi 2016 on ollut mulle levon opettelua suomalaisessa suoritusympäristössä. Välillä vähemmän on enemmän.

Pääsen Tikis-valmentajan roolissa seuraamaan aloittavien kuntoilijoiden taivalta aika läheltä. Jos treenitaustana aloittavalla on tyyppiä yksi kävelylenkki viikossa, ja ruokavalion perusta karkki, kalja ja korvapuusti, miksi pitäisi vaatia itseltään päinvastaisia, rajuja suorituksia liikunnan ja ruokailun osalta? Eikö olisi helpompaa miettiä, mikä on se oikeasti realistinen uusien treenien määrä viikkotasolla?

Mä käyn kahdesti viikossa salilla. Se riittää mulle. Mikä olisi hyvä just sulle?

Terkuin,
Kermaperse-Laitinen

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *