Bikinitikis – Kurinalaista puntarointia ja raakoja treenituloksia?

16.10.2016

image

 

Bikinitikis [bikinitikis] – Fyysinen ja henkinen olotila, jonka haltija on ylpeä kehostaan, ja valmis näyttäytymään vaikka bikineissä minä vuodenaikana tahansa. Ei tarkoita bikinikisaajan rasvaprosenttia, vaan hyvällä fiiliksellä treenattua ja ravittua kroppaa ja mieltä, tasapainoista kokonaisuutta, hyvinvointielämäntapaa.

 

Kävin eilen terapiaistunnolla hyvän ystäväni sohvalla. Kyseisen mösjöön kanssa tulee aina parannettua maailmaa vähän useammasta kolkasta, ja samalla saatua paljon uutta ajateltavaa.

Muistatko, millaisia ajatuksia ajattelit vuosi sitten? Muistatko, millaisin silmin katselit maailmaa, millaisin silmin katselit itseäsi? Muistatko, millaisia odotuksia sinulla oli itsellesi, mitä vaadit itseltäsi? Muistatko, mistä haaveilit? Mitä halusit vähemmän? Mistä halusit eroon?

Tänä päivänä se isoin asia mulle on oppiminen. Mua pelottaa se, että jämähtäisin paikoilleni, jos huomaisinkin kurkistelevani samoja näkökulmia kuin vaikkapa vuosi sitten. Kysyin ystävältäni, millä tavalla hänen henkinen kasvunsa ilmenee. Rauhallisuutena ja varmuutena. Ainakin rauhallisempana ja varmempana, kehityttävää on vielä.

”Huomenna olisi kuvaukset lehden kanteen. Olenko mä riittävän kaunis? Enhän mä ole mikään malli. Saati fitnessmalli. Miksen mä ole syönyt riittävän puhtaasti? Enkä mä ole treenannut tarpeeksi. Pitäisiköhän kokeilla jotain pätkäpaastoa? Miten kuuluu valmistautua? Ahdistaa. Enkä haluaisi, että ahdistaa.”

Ja sitten söin pussillisen lakuja, ja heräsin lakudarrassa lehden kuvaus- ja haastattelupäivään reilu vuosi sitten.

Mun työ on tänä päivänäkin todella ulkonäkökeskeistä. Naama on näkyvillä blogigaaloissa, Suomen motivoivimman treenimedian kanavissa ja kropalla myydään tuloksia. Sain Rääkki-yrittäjäystävältäni Rikulta lempinimen Bikinitikis.

 

image

 

Bikinitikis-ruokavalion perusta – 80-20 -ajattelu. 80 % viikosta terveellistä ja monipuolista koti(tai ravintola-)ruokaa, ja 20 % mielenterveysherkkuja. Yhteensä viisi ruokailukertaa päivässä, seitsemän päivää viikossa. 80-20 -ajattelua voi soveltaa esimerkiksi niin, että neljästi päivässä syö keholle ravitsevaa, puhdasta ruokaa, ja viidennen aterian ottaa löysemmin. Tai vaikkapa niin, että reilun viiden päivän ajan viikossa syö terveellisesti, ja viikonloppuna ottaa rennommin.

 

Miksen siis ole hermoraunio niin kuin vaikka vuosi sitten? Miksen ahdistu, kun pitäisi syödä puhtaasti ja ehtiä treenaamaan paljon? Sitähän multa odotetaan. Multa odotetaan, että mä olen bikinitikis. Kurinalaista puntarointia ja raakoja treenituloksia.

Jos sua ahdistaa, pelottaa tai stressaa tällä hetkellä jokin asia – se voi olla ihan pienikin juttu, ja liittyä ihan mihin tahansa – töihin, perheeseen, ihmissuhteisiin, omaan itseesi, ulkonäköön – niin anna mä lohdutan sua. Se menee ohi. Se ei kestä määräänsä pidempään. Sen olon on tarkoitus opettaa sua.

Itselleen valehteleminen on tosi helppoa. Välillä jopa niin helppoa, ettei edes ymmärrä valehtelevansa itselleen. Pitää epätosia täytenä totena.

Odotetaanko sulta todella niitä asioita, joita kuvittelet? Ajattelevatko ihmiset todella sinusta sillä tavalla kuin kuvittelet?

 

image

Bikinitikis-treenin perusta: Mikä on sinulle realistinen treenimäärä viikossa? Missä sinun on kaikista helpointa tehdä hyvä treeni? Millaista treeniä kehosi kaipaa? Bikinitikis-treenit yhdistelevät lihaskunto-, liikkuvuus-, ja aerobisia harjoitteita. Monipuolinen ja vaihteleva treeni pitää mielenkin virkeänä. Tuntuu ehkä pahalta treenatessa, mutta palkitsee heti treenin jälkeen!

 

Ja mitä sitten, vaikka odotettaisiinkin. Mitä sitten, vaikka ajattelevatkin. Sä elät sun elämää. On täysin sun vastuulla, kuinka sä haluat elää sun elämän. Miltä sä haluat, että susta tuntuu. Kuinka hyvältä? Kuinka innostuneelta? Tai kuinka katkeralta? Kuinka ahdistuneelta? Mikä olisi kaikista parhaimmantuntuinen fiilis?

Mä en jaksa enää kiusata itseäni kuvittelemalla, että multa vaadittaisiin jotain ehdottoman kurinalaisia suorituksia. Että mun pitäisi saada mun ulkonäkö viilattua johonkin tiettyyn muottiin. Rasvaprosentti tietynlaiseksi, perseenympärys tietynkokoiseksi. Naama tietynväriseksi. Ei jaksa. Ei mun tarvi. Mä olen mielummin sellainen, millainen MÄ haluan olla. Kun mä olen aito ja tyytyväinen itseeni, niin muulla ei ole enää merkitystä.

Niinpä. Rauhallisuus ja varmuus. Rauhallisempi ja varmempi. Sellainen mäkin olen, tai ainakin sellaiseksi mä olen kehittymässä.

 

img_5678

 

Vielä muuten yksi asia, joka on superpaljon paremmin kuin viime vuonna. Mä olen löytänyt Laitilan Kanatarhan tuotteet, ja viimeisimpänä villityksenäni mä uskalsin tilata heidän verkkokaupastaan mulle kuukauden valkuaiset. Koriin tupsahti pastöroitua valkuaista, ja Proegg omena-vanilja -smoothieta. Lavallinen valmista valkuaista kannettiin suoraan mun kotiovelle todella hyvän asiakaspalvelun saattelemana, kaupan päälle sain kylmälaukun mihin mahtuu kaksi purnukkaa vierekkäin, sekä reseptivinkkejä!

 

 

Täällä on mennyt joka päivä valkuaista puuroon ja smoothieihin, sekä kulkenut läppärilaukussa ympäri pääkaupunkiseutua. Superhelppoa. Suosittelen.

Hei – ota iisisti tänään. Anna itsellesi armoa. Anna ajatuksille tilaa. Jooko? 🙂

Sanna

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *