Se kaikista tehokkain keino elämäntapojen muuttamiseen.

09.09.2016

image

 
Lentokoneessa istuskellessani huomaan pienten pelonväristysten kulkevan keskivartalossani, kun kuulen lentoemännän kertovan turvaohjeita täydelle koneelliselle ihmisiä. Huomaan hengityksen salpautuvan ja sydämen tykyttävän raskaasti. Muistan ne muutaman vuoden takaiset paniikkikohtaukset ja muita lentopelon oireita, jotka ovat tänä päivänä todella paljon lievempiä. En voi enää sanoa kärsiväni lentopelosta, ja siitä voin kiittää mielikuvaharjoittelua ja etenkin NLP:tä.

Kahdesti NLP-präkkärikurssilla tein harjoituksen, jonka tavoitteena oli korvata lentopelkoon liittyvät fyysiset reaktiot ja mielikuvat jollain toisella, paremmalla käyttäytymismallilla. Jo ensimmäinen harjoitus auttoi, toinen vahvisti, ja aidot lentokokemukset auttavat ylläpitämään opittua taitoa reagoida paremmin ulkoisiin ja päänsisäisiin ärsykkeisiin lennon aikana.

Lentopelkoreaktioni oli ärsyttävä ja rasittava käyttäytymismalli, josta siis pääsin terveellisimmällä mahdollisella tavalla, mielikuvaharjoittelulla, eroon. Samoin mielikuvaharjoittelua tarvitaan, kun halutaan eroon joistakin muista elämää rajoittavista käyttäytymismalleista – vaikkapa herkkuhimoista.

 

image

 

Ystäväni kävi eräällä mielikuvaharjoitteluun (en tiedä millaiseen) perehtyneellä valmentajalla tekemässä harjoituksen, jonka tarkoituksena oli korvata herkkuhimot jollakin muulla, paremmalla tavalla toimia. Kerta riitti muutamien kuukausien mittaiseen vaikutukseen – karkit ja herkut jäivät pitkäksi aikaa muiden syötäväksi ja kauppojen hyllyille. Jossain vaiheessa työpaikan kahvipöydän herkut veivät kuitenkin voiton.

Oliko harjoitus siis epäonnistunut?

Kun ihminen haluaa jotakin, aivojen mielestä ideaalisin tapa saada haluamansa on a) mahdollisimman nopeasti ja b) mahdollisimman helposti. Pienet muutokset saattaakin saada tapahtumaan helposti – painoa pudotettaessa helpoin ja nopein tapa on kikkailla nesteiden kanssa, ihminen kun on kuin kurkku. Muutama kilo nestettä pois, ja voilà, paino on pudonnut muutaman kilon! Muutos ei kuitenkaan ole terveydelle vielä kovinkaan hyödyllinen, saatika pitkäkestoinen.

Se, mitä tapahtuu painonpudotus- ja kiinteytymisprojekteissa pitkällä aikavälillä, on merkityksellistä. Pitkäkestoiseen kiinteytystavoitteeseen tarvitaan paitsi ruokavalion ja liikuntatottumusten omaksumista pitkäksi, pitkäksi aikaa, myös muutoksen hitaahkon tahdin sietämistä. Välillä paino junnaa, toisinaan tuntuu että mitään ei tapahdu. Silti mennään eteenpäin, hitaalla mutta kaikista parhaalla ja terveellisimmällä tavalla.

Terveellisin painonpudotustapa on silti niin vaikeaa aivoille hyväksyä parhaaksi vaihtoehdoksi, kun kaikki pitäisi mieluiten saada mulle-tässä-heti-nyt.

 

image

 

Kun puhutaan elämäntavan muuttamisesta, esimerkiksi sokerin vähentämisestä, ja kun valkoista puhdistettua sokeria on syöty koko tähänastisen elämän ajan, on mahdollista ettei yksi mielikuvaharjoituskerta riitä kattamaan koko loppuelämän mittaista systemaattista kieltäytymistä kaikesta sokeriherkusta. Sokerin syöminen on niin syvällä omissa elämäntavoissamme, mielihyvän tuottamisessa, kytköksissä rentoihin hetkiin ja omaan aikaan, niin sidoksissa koko kulttuuriimme, ruoantuotantoon ja jopa politiikkaan, ettei ole ihme että valkoista nannaa on vaikeaa vastustaa.

Siksi napinpainallus ei riitä. Yksittäinen mielikuvaharjoitus ei riitä. Tarvitaan omaa tahtotilaa, jatkuvaa mielikuvaharjoittelua, tunteiden ja ajatusten tiedostamista.

Tottakai saat syödä ihan mitä sä haluat! Aivan mitä tahansa! Ei sinua loppujen lopuksi ole kieltämässä kukaan. Ei valmentaja voi pakottaa sinua ostamaan pelkkiä terveystuotteita. Ei jumala hyppää tiellesi matkallasi karkkihyllylle. Ei äiti loputtomiin rutkuta huonoista ruokailutavoista. Sinä voit syödä ihan mitä tahansa haluat. Mikään ulkopuolinen voima ei todellisuudessa määrittele sitä, mitä sinä haluat syödä. Edellämainitut ulkoiset tahot toki tekevät parhaansa istuttaakseen aivoihisi mielikuvia. Mutta sinä yksin päätät, mitä sinä haluat syödä.

Kysymys onkin se, että mitä sinä todella haluat syödä?

Haluatko voida pahoin? Haluatko turvotusta, hidastuvaa aineenvaihduntaa, selluliittia? Haluatko ekstraa reisien ja pakaroiden rasvakerrokseen? Haluatko roikkuvat allit? Haluatko jatkuvan väsyneen nuutuneen olon? Haluatko huonosti toimivan suoliston? Haluatko syödä sokerituotteita?

Vai haluatko virkeämmän olon? Kiinteämmän, puhtaamman ja kuulaamman ihon? Haluatko jaksaa paremmin arjessa? Haluatko kevyemmän fiiliksen? Haluatko lisäenergiaa aamuihin? Haluatko syödä enemmän oikeaa ruokaa, vähemmän sokeria?

Jos haluat syödä enemmän oikeaa ruokaa ja vähemmän sokeria, muutoksen on lähdettävä sinusta itsestäsi. Yksittäinen ihminen ei voi vaikuttaa maailmanpolitiikkaan, ruoantuotantoon ja sokerimarkkinointiin. Yksittäinen ihminen voi ensin vaikuttaa omaan ruokailukäyttäytymiseensä ja sitä kautta ympärilleen. Jos haluat muuttaa elämäntapojasi, suurten yritysten ja median syyttäminen ei vie ketään eteenpäin. Kaikista tehokkain keino on haluta tehdä itse itselleen hyvää.

 

image

 

Niin kuin lentopelkonikin kanssa. Voisin antaa itseni panikoida, voisin olla hengittämättä, voisin ajatella kauheita ajatuksia lennon aikana ja syyllistää muita. Mutta en halua. Se ei tuota minulle hyvää oloa, oikeastaan kaikesta siitä on minulle vain haittaa. Se ei auta minua suojautumaan missään tilanteessa, se ei pelasta minua. Siksi haluan toimia toisella, paremmalla tavalla.

Voisin antaa itseni syödä joka päivä karkkia, jätskiä, pullaa ja keksejä ja syyllistää sokeriteollisuutta. Mutta en halua. Se ei tupta minulle hyvää oloa, oikeastaan kaikesta siitä on minulle vain haittaa. Se ei auta kehoani toimimaan paremmin missään tilanteessa, ja pitkällä aikavälillä se vie minut sairaalaan. Siksi haluan toimia toisella, paremmalla tavalla.

Sä voit syödä ihan mitä tahansa. Mutta mitä sä todella HALUAT syödä?
Sanna

Kaikki tämän postauksen kuvat on ottanut Petri Mast. Kuvat on otettu uutta Tikis-treenihaastekirjaa varten, minne minä olen suunnitellut tietysti bootyhaasteen. Tilaa omasi: www.tikis.fi 😉

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *