Täydellinen aamupalajäätelö!

31.07.2016

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Söinpä eilen ja tänään aamupalaksi jäätelöä! Maidotonta, viljatonta, ja mielettömän hyvää.

Kaikki lähti siitä, kun Laitilan Kanatarhan IG-tilille nostettiin eilen Hanna Skytän mielenkiintoinen ja suorastaan mielenvikaisen siisti resepti, jossa oli käytetty niin valmiiksi kypsennettyä valkuaista kuin Alfa-protskupatukkaakin! Lopputulos oli samettisen suklainen ja täyteläisen oloinen annos taivasta. Jumaliste, kypsääkin munaa voi blendata.

Ajatus pehmeästä, kypsennetystä valkuaismassasta oli hautunut kesän mittaan mielessäni, ja viimeistään nyt tuon hämmentävän reseptin nähdessäni päätin kokeilla. Vihdoin mä tuuppaan kypsennettyä(kin) valkuaista blenderiin. Pitää sinne tuupata vähän myös valmista valkuaissmoothieta.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Joni maistatti mulla elämäni ensimmäisen avocadopirtelön alkuviikosta. Ensimmäisen! Siihen meinasi aluksi tulla vain avocadoa ja maitoa, ja jäitä. Kehotuksestani annokseen lisättiin myös banaania tuomaan makeutta. Superjees aamu- tai välipalajäätelö oli siinä!

Mutta kuinka saada protskut ympättyä annokseen? Saisiko töhnästä maidottoman, vaikka jäätelöön yleensä aika olennaisesti(?) kuuluvat maitotuotteet? Rahka olisi joka tapauksessa liian itsestäänselvä ja liian hapan lisättäväksi mun täydelliseen jätskiannokseen, ja pieni osa suomalaisista – ja niin ikään lukijakunnastani – karttaa nykyisin kaikkia maitotuotteita. Lisäksi olen lähtökohtaisesti kaikkea näennäistä terveysherkkua vastaan – ei protskuherkut ole oikeasti herkkuja. Voiko siis tähänkään annokseen lisätä tarpeeksi miedon ja ehdottomasti pehmeän ja jauhottoman makuista protskua?

Pannarikaan ei mielestäni ole pannari jos siitä ei löydy vehnäjauhoa ja voita. Tosin poikkeus taisi löytyä pannarillekin, nimittäin kookosletuista. Löytyisikö jätskillekin korvike tästä?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Mun mielestä nyt löytyi. Avocado tekee koostumuksesta samettisen, banaani tuo terveellistä makeutta annokselle, ja valkuainen tuo luonnollisella tavalla lisäprotskua jätskiin – pysyy verensokeri tasaisena ja nälkä loitolla pitkälle lounasaikaan asti! Lisäile siis valkuaista joko pötköstä tai purkista!

 

Kokeile itse:

Kermaista makua tuomaan: Avocado
Makeutta ja koostumusta: Banaani
Raikkautta: Muutama jääpala
Protskua ja nälkä loitolla pidempään: Puolikas pötkö valmiiksi kypsennettyä valkuaista
Nesteeksi: loraus omenan ja vaniljan makuista valkuaispirtelöä
…tai sokeroimatonta mehukeittoa
…tai maitoa
…tai vettä!

 
That’s it. Shaken or stirred, please.
Mitä tykkäsit?

Sanna

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *