Aloittelijan opas puhtaaseen ruokavalioon

25.06.2016

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

No niin! Jussit on taputeltu, on aika taas palata normaaliin. Kotiin, omaan tilaan, omiin rutiineihin. Oman perheen ja omien ystävien lähelle. On aika taas voida ihan himppaisen paremmin – löytää taas liikunnan ilo ja puhdas ruokavalio.

Liikunta on ihan checkedi check – juhannuksesta toipuvan liikunnastahan käy vaikkapa reipas kävelylenkki tai keppijumppa vetreyttämään verenkiertoa ja parantamaan ryhtiä.

Mutta mitä on puhdas ruokavalio, kysyisi tyyppi, jonka juhannusajan ruokavalion perustana oli toiminut kalja, karkki ja korvapuusti?

 

image.jpeg

1.Puhdas ruokavalio on mielestäni elämäntapa. Parhaimmillaan se ilmenee vähän liiankin luontevalta tuntuvina valintoina vaikkapa aamiaispöydässä, lounasravintolassa, kauppareissulla, mummon luona kylässä, illalliskutsuilla ja lomareissuilla. Pieninä stressitasoina, aika hyvänä suunnittelukykynä. Hyvänä improvisointitaitona. Pitkäjänteisyytenä. Mutta yhtä kaikki, luontevina valintoina.

2. Puhdas ruokavalio ei tarkoita kaloreiden laskemista tai niiden rajoittamista. Puhdasta ruokaa saa todella syödä urakalla, jos toivoisi lihovansa. Puhtaasta ruoasta saadut kalorit ovat harvoin verrattavissa prosessoiduista elintarvikkeista saataviin kaloreihin. Runsas puhdas ruoka tekee kehollesi palveluksen. Se on jotain, mitä elimistösi ja mielesi rakastaa. Se on jotain, joka tekee mielen virkeäksi ja kehon energiseksi, inspiroituneeksi. Hereilläolevaksi. Onnistujaksi!

 

IMG_2793

 

3. Puhdas ruokavalio ei tarkoita luopumista. Terveellisiä herkkuja löydät, kun avaat silmäsi (ja oikeanlaiset motivoivat nettisivut resepteineen 😉 ). Lettuja, kuppikakkuja, jopa juustokakkuja tekevät jopa tiukimmilla kisadieeteillä ponnistelevat fitnessurheilijat! Pari postausta sitten kirjoitin, kuinka nykyinen elämäntapani on niin salliva, että jokainen ruokailuhetki tuntuu herkkuhetkeltä. Suomalaiset marjat ja ihan mieletön puhtaan proteiininlähteen tarjonta kutittaa mielikuvitusta.

4. Puhdas ruokavalio ei tarkoita, ettetkö saisi herkutella satunnaisesti. Esimerkiksi juuri kuluneena viikonloppuna. Ehkä annat vielä tänäänkin itsellesi luvan herkutella karkeilla, pizzalla ja jaffalla? Tai ehkä olet jo päättänyt, että tänään käyn aluksi vaikka ihan pienellä ja rauhallisella kävelylenkillä, sellaisella joka tekee minulle hyvää tässä hetkessä. Sen jälkeen syöt puhtaista ruoka-aineista koostuvan aamupalan.

 

image

 

Tässä esimerkkejä meikäläisen ruoka-annoksista. Kuten sanottu, mun ruokavalio on puhdas ja täynnä herkuttelua. En kiinnitä huomiota makroihin – paitsi siihen, että kaikkea saan runsaasti! Kuten sanottu, puhtaita ja vähän prosessoituja ruoka-aineita saa syödä paljon.

Aamupala!

 

image

Leipä, jonka päällä munakas ja runsaasti kasviksia, lisäksi marjoja

Tai

Puuro, raejuustoa/valmiiksi kypsennettyä valkuaista, mehukeittoa, marjoja

Tai

Smoothie, jossa rahkaa/proteiinijauhetta/pastöroitua valkuaista, mehukeittoa/rasvatonta maitoa, hedelmää

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Tai

Herkkukulho: Kypsytettyä valkuaista, marjoja, siemeniä, mysliä

 

Lounas!

 

image

Runsas salaatti, jossa mm. rucolaa, basilikaa, tomaattia, kurkkua, broileria/tonnikalaa/kananmunaa, ananasta ja päällä ripaus suolaa ja pippuria. Leipä, jonka päällä kinkkusiivu ja runsaasti kasviksia.

Tai

Lounaspöydästä runsas annos lihaa, kalaa tai kanaa. Protskuannosta voi täydentää salaatti- tai raejuustoilla. Kylkeen runsaat määrät kasviksia ja salaattia. Mukaan myös perunaa, pastaa tai riisiä, tai vaikka leipä.

 

Välipala!

 

image

Smoothie, jossa valkuaista/raejuustoa/protskujauhetta, marjoja, hedelmää ja vettä/maitoa/mehukeittoa!
Mun lemppari-välipalasmoothiessa on maitoa, suklaanmakuista protskujauhetta, banaani ja maaaaaapähkinävoita! Ai herkkua!

Tai

Maidoton proteiinivälipala, pähkinöitä ja hedelmää

Tai

image

Pastöroitu valkuaissmoothie (esim Laitila), marjoja

 

Päivällinen

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kanaa, riisiä, siemeniä ja runsaasti värikästä salaattia hedelmillä ja marjoilla! Nyt tekisi mieli kanaa pestolla ja pekonilla.

Tai

Makaronilaatikkoa tehtynä munamaitoon, kylkeen runsaasti salaattia

Tai

Lohta, perunaa, uunikasviksia ja salaattia

Tai

Nopea päivällinen: leivän päälle munakas, jossa sipulia, valkosipulia, paprikaa, kirsikkatomaatteja, kinkkusuikaleita ja muita lempimausteitasi. Kylkeen ja päälle runsaasti salaattia!

image

 

Iltapala!

 

image

Leipä: voita/öljyä/avocadoa, suolaa+pippuria, kinkkua, valmiiksi kypsennettyä valkuaista, lehtisalaattia, kurkkua, tomaattia ja basilikaaa!

Tai

Smoothie: kaurahiutaleita, maitorahkaa/proteiinijauhetta/pastöroitua valkuaista, marjoja ja hedelmiä, siemenrouhetta, ja vettä/maitoa/mehukeittoa 🙂 nom!

Tai

Vihersmoothie: runsaasti kurkkua, vihreitä salaatinlehtiä, vihreää omenaa, limeä/sitruunaa, vettä ja lempihiutaleitasi! Tuikkaa sekaan myös maustamatonta protskujauhetta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Eihän oo kovin pahanmakuisen kuuloisia annoksia? 😉

Ei muuta kuin nappaamaan parhaat ideat omaan käyttöön – ja tietysti soveltamaan itselle täydellisesti sopivaan muotoon!

Herkuttelemisiin. 🙂

 

Sanna

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *