Mielivääpelin ensiapulaukku: Tee näin, kun seuraavan kerran on PAKKO saada herkkuja!

11.06.2016

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Sokerihiireltä terveisiä.

Mä oon täällä blogissa kunnostautunut sokeriaddiktioon liittyvissä postauksissa – mitä tehdä kun on PAKKO saada herkkuja? Mä elän sitä taistoa edelleen, ja oon hyväksynyt sen että elääkseen oivallista elämää on paikallaan hyväksyä myös vaikeudet jotka tulee vastaan.

Eli taisto sokerihampaan kolotusta vastaan jatkuu.

Viimeisin matsi käytiin Etelä-Ranskassa viime viikolla. Valehtelisin jos väittäisin etten sokeriherkutellut – tuli vedeltyä kyllä french toastia ja crèpe nutellaa, jäätelöä ja Haribon Polka-pussia. Mutta varmaan juuri sen takia teki välillä vähän ekstrapaljon mieli lisää herkkuja.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Tiedätkö kun välillä sitä käy koko päivän keskustelua itsensä kanssa siitä, milloin voisi kävellä kauppaan ja ostaa sitä-ja-sitä naposteltavaa syötäväksi juuri siinä-ja-siinä tilanteessa? Mä kävin yhtenä päivänä koko saamarin päivän ajan kyseistä keskustelua itseni kanssa. Milloin saisin palkita itseni jollain kivalla herkulla.

Jossain vaiheessa heräsin omasta kuplastani, ja aloin miettiä, mitä tapahtuu sen jälkeen kun olen hakenut herkun kaupasta. Syön sen, ja mitä sitten tapahtuu? Millainen olo on herkun jälkeen? Vertasin kuvittelemaani oloa siihen, miltä minusta tuntuu juuri nyt. Kumpi on parempi?

 

IMG_3524

 

Jatkoin matkaani tyytyväisenä. Mielummin syön vaikka rahkan (kaupan rahkahyllyt pursuaa uusia rahkamerkkejä!) ja jatkan matkaani hyvällä ololla. Välillä ei oikeasti tarvitse edes syödä mitään – kunnon vesiannos tai purkka auttaa kummasti.

Herkkuhimon iskiessä on ratkaisevan tärkeää hypätä ikään kuin oman mielensä ulkopuolelle, tarkastella omaa ajatteluaan kolmannesta persoonasta. Mitä tuo tyyppi ajattelee, mitä se tuntee?

Todennäköisesti herkuista haaveileva näkee tai kokee mielessään välähdyksen hyvästä olosta, joka tulee siitä kun on saanut kauan haaveilemansa herkun. Ne, jotka ei ole samassa herkkukoukussa, näkevät sinun haaveilemasi herkut ihan erilaisella tavalla – he todennäköisesti näkevät kyseisen tuotteen syömisen nopeutettuna videona. He näkevät kuinka saavat herkun käteensä, syövät sen, ja jatkavat matkaansa. He näkevät millainen olo herkun syömisestä tulee. Se ei tuo heille hyvää oloa, kun verensokeri alkaa heitellä, olo on tukkoinen ja alkaa väsyttää.

Näetkö eron?

 

IMG_3468

 

Kaksi asiaa kun herkkuhimot iskevät:
1. Tiedosta tilanne, tiedosta tunteesi, ja
2. Muodosta herkuttelutilanteesta mielessäsi minielokuva.

Sen jälkeen kiinnitä huomiosi johonkin yksinkertaiseen asiaan, mistä sinulle tulee hyvä mieli. Hyvän mielen hormoneja saa aktivoitua vaikkapa nopeasta venyttelystä, lenkkeilystä tai muuten vaan raajojen oikomisesta, hymyilystä, halaamisesta, katsomalla kissavideoita tai stand-uppia Youtubesta. 🙂

Mielenkiintoisin terveisin,
Sanna

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *