Kenet päästät ihosi alle? Näytön paikka Laitiselle ja Mustajärvelle…

15.04.2016
IMG_2730

Salitreenillä saa vaikutettua todella paljon omiin veriarvoihinsa. Salilla kannattaa toki tehdä muutakin kuin ottaa selfieitä. #fressiolo

 

Moi.

Muistatko kun stressailin verikokeiden ja virtsanäytteen tuloksista? Käytiin pari viikkoa sitten Susanna Mustajärven kanssa moikkaamassa Tampereen Ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoita, ja siinä samalla kuvattiin koulutusohjelmasta pieni esittelyvideo.

 

 

Meistä kummastakin otettiin veri- ja virtsanäytteet, joita sitten analysoitiin. Mä en ole mielestäni elänyt kovin kurinalaista fitnesselämää, en puntaroi ruokia, syön mielihyväherkkuja aina kun siltä tuntuu, treenaan joitakin kertoja viikossa. Jos jaksan. Koin keväällä isoja, ehkä eniten negatiivisella tavalla muhun vaikuttaneita asioita, jotka on vaikuttaneet aika voimakkaasti mun henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen. Siksi mua vähän pelotti kuulla kaikkien kokeiden tulokset.

 

IMG_2455

 

Tällä kertaa tutkittiin muun muassa maksan ja munuaisten toimintaa, kolesterolia, veren pitkäaikaissokeria, kreatiniinin määrää, sekä puna- ja valkosolujen määrää. Virtsasta pystyttiin tsekkaamaan muun muassa ketoaineiden määrä, glukoosi ja pH.

Ehdottomasti hauskin osa tätä koko kropan syyniä oli PEF-mittaus, joka mittaa ulospuhalluksen huippuvirtausta. Hiitit ovat selvästi tehneet tehtävänsä, sillä meikäläisen arvot vastasi samanpituisen ja -painoisen kundin huippuarvoja. Jes!

 

IMG_2447

 

Eniten mua pelotti veren pitkäaikaissokerin mittaaminen, sekä maksa- ja munuaisarvot – alkukeväästä kun ei kiinnostanut kauheasti seurata mitä suuhunsa laittaa. Lisäksi mun maksa-arvot oli viime kesän kisadieetillä vähän kohonneet edellisestä mittauksesta. Hitto vie, oli aika siistiä kuulla, että kaikki arvot olivat viitearvojen sisällä. Hah, oonko mä siis terve, vai onko viitearvoissa jotain vikaa? 😀

 

IMG_2736

 

Ainoa juttu mitä hämmästelin ensin, oli vähän kohonnut kokonaiskolesteroli. Kokonaiskolesterolista olisi hyvä olla hyvää HDL-kolesterolia 25 %. Mulla hyvää kolesterolia oli melkein puolet. Liikunnalla saa vaikutettua myös omiin kolesteroliarvoihinsa ruokavalion lisäksi – etenkin hyvän kolesterolin määrään pystyy vaikuttamaan kuntoliikunnalla. 🙂

Koska sä olet viimeksi käynyt tutkituttamassa terveydentilaasi veri- ja/tai virtsakokein? Oletko testannut PEF-testiä?

Sanna

 

 

Samankaltaisia kirjoituksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *